door x187 » 18 feb 2012 16:09
Ok dan zal ik het kort en bondig uitleggen:
5w-40 of 10w-40 of 75w-90 zegt helemaal niets over de kwaliteit van een olie. Maar dan ook echt helemaal niets.
Wat is "w"?
De "w" staat voor "winter", hiermee wordt aangeduid wat de viscositeit (laag = waterig - hoog = stroperig) is bij koude conditie. Conditie wanneer je motor uit staat.
Waarom dan 5w of 10w?
Dit heeft te maken met diverse factoren, 5w is dus wateriger en makkelijker om bij het starten door het blok heen te pompen. Echter is het nadeel dat als je al wat slijtage hebt dat het iets te waterig is waardoor je lagers etc schraal lopen. Iets wat opzich niet veel uitmaakt zolang je de motor niet (zwaar) belast. Hier ontstaat dus de reden waarom je je motor altijd moet warm rijden voordat je volgas mag geven.
Daarom gebruikt men bij wat oudere motoren (en goedkoop geproduceerde motoren waarbij er hoge toleranties tussen delen zijn) 10w olie.
Ook heeft de keuze van 5w of 10w te maken met de omgevingstemperatuur waarin je zit. In Nederland is 5w-40 en 10w-40 overigens prima.
Wat is -40 of -90 dan?
Dit is de viscositeit van de olie bij bedrijfstemperatuur (ong. 90 graden). Wanneer je je motor hebt warmgereden heb je dus dezelfde viscositeit met zowel 5w-40, 10w-40 of 15w-40...
Wat bepaald dan wel de kwaliteit van een olie?
Dit wordt bepaald door de kwaliteit van de syntheten die in een olie worden gebruikt. Ten eerste heb je de gradaties Minerale olie, half-synthetische olie en dan natuurlijk de vol-synthetische. Waarbij de laatstgenoemde de beste van de drie gradaties is.
Maar dan bestaan er onderling ook weer verschillen tussen de ene vol-syn en de andere vol-syn. Dit zit hem in de totaliteit van additieven die aan de olie zijn gevoegd en de kwaliteit van de synthetische delen.
Ik heb dit even zo uit mijn hoofd getypt. Mochten jullie nog vragen hebben dan wil ik het best in nog meer details uitleggen... Want er is nog veel meer aan olie dan ik hierboven vermeld heb...