eaglemotorsport schreef:Crazy-fredsel schreef:36km en eerste remprobleem

Iemand tips over hoe het beste te onluchten want na nader inspectie blijkt het halve systeem vol te zitten met lucht!
Ook blokkeerde mijn beide voorrem spontaan!
Remmen kunnen blokkeren als de stift van de hoofdremcilinder niet goed is afgesteld. Als deze te "strak" staat, dan komt de zuiger in de hoofdremcilinder niet helemaal in de rust stand, wanneer je het pedaal los laat. Op dat moment kan de opgebouwde druk niet terug stromen het reservoir in.
Met als gevolg dat het remsysteem op druk blijft staan, remmen gaan dan aanlopen, waardoor het zaakje warm wordt.
Warmte zorgt voor 4 dingen.
1: uitzetting van remvloeistof (remmen zullen vast lopen).
2: kokende remvloeistof. Remvloeistof die door de warmte gaat koken, geeft luchtbellen in de leidingen.
3: verglazing van de remblokken. Doordat de remblokken te heet worden, komt er een spekgladde laag op de remblokken. Met alle gevolgen van dien.
4: Kromme remschijven. Zodra de quad stil gaat staan, blijven de gloeiend hete remblokken op 1 punt van de remschijf langdurig staan. Gevolg: een verharde plek op dat ene punt op de remschijf. Daar zal de remschijf een haartje dikker worden, waardoor de remmen zullen gaan trillen.
Tip: eerst de afstelling (en veer) van het rempedaal controleren en goed afstellen. Controleer of je in ruststand de remblokken (en remzuiger van de remklauw) terug kunt drukken, zodat de remvloeistof terug het reservoir in kan stromen.
Daarna pas ontluchten.
fred schreef:heeft iemand vam jullie ook ervaring met de EGL madmax 300 RX? 300 cc ( 32 pk) en een max. top snelheid van 125 km per uur?
De uitleg van de snelheid, van de 300cc 4 klepper.
Standaard uit de krat zal deze quad / motor niet meer dan 20 pk leveren, waardoor de snelheid een beetje blijft steken rond de 80 / 85 km/uur.
Dat is gedaan omdat de EU typegoedkeuring dat heeft afgedwongen, zodat het bij (o.a.) de RDW geregistreerd kan worden als "driewielig motorrijtuig", in plaats van "personen auto".
Met een aantal aanpassingen, kan de 300cc 4 klepper rond de 30 - 35 pk leveren. Met een dergelijk aantal pk's zal de snelheid richting de 125 km/uur gaan. (Nokkenas timing, ontsteking, carburateur, uitlaat, etc).
Let wel op dat je remmen dan echt in orde moeten zijn

Blokkerende remmen bij 80 km/uur is niet leuk, maar bij 125 km/uur...
fred schreef:trouwens volgens de site van egl zouden hun quads van de zelfde kwaliteit zin als bv een ktm yamaha of kawasaki!!
Dat is per leverancier verschillend.
Er zijn namelijk handelaren die de quads zo "out of the box" doorverkopen, zonder zich druk te maken over kwaliteit. Vervangen de chinese lagers niet door SKF lagers, rubber hoesjes en draagarm bussen doen ze niets aan, vet kennen ze niet, etc. etc.
Dat zijn de handelaren / dozenschuivers die de chinese quads een slechte naam bezorgen.