JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 05 jan 2015 00:13

Eerste update dit jaar en het begint al goed. De topkoffer heb ik dit weekend helemaal af gekregen.

De beschermingsplaten zijn allemaal zwart gespoten. Heb dit zelf even gedaan en ziet er toch ook nog best goed uit.

Afbeelding

De platen wil ik toch altijd los kunnen halen dus heb weer wat connectors gekocht voor alle draden. De topkoffer zelf is al waterdicht, hier heb ik dus geen waterdichte connectors voor nodig. Eerst weer alle contacten erop.

Afbeelding

Met de connectors erop.

Afbeelding

Aangezien ik de kabelboom compleet nieuw gemaakt heb wou ik ook een beetje extra veiligheid, heb een aantal zekeringenkastjes gekocht waarmee elk stroomcircuit apart is gezekerd. Was wel weer heel wat werk om het allemaal aan te sluiten maar het is straks heel handig in gebruik.

Afbeelding

De draden voor tussen de DC-DC omvormer, 12V accu en kabelboom waren ook heel leuk om precies op maat te maken. De + kabel van de DC-DC omvormer is ook nog apart gezekerd.

Afbeelding

Afbeelding

Alles vast gezet op de beschermingsplaat. Nu weten jullie dus waar alle gaten die ik erin had gemaakt voor dienen. :)

Afbeelding

Was even wat werk om alles aangesloten te krijgen voordat de plaat vast kon worden gezet maar uiteindelijk ziet het er toch erg netjes uit nu.

Afbeelding

DC-DC omvormer vast gezet en aangesloten.

Afbeelding

En daar ook nog de beschermkap overheen.

Afbeelding

De 12V accu sluit ik voorlopig nog niet aan. Heb dit even gedaan maar zag toen dat de DC-DC omvormer een klein beetje stroom trekt. Kan ik dus pas aansluiten als ook het hele accupakket is aangesloten zodat de DC-DC omvormer de 12V accu blijft bijladen. Daar ga ik me de komende dagen ook mee bezig houden. Wordt dus wat spannender aangezien ik dan niet meer met 12V werk maar 72V. ;)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 11 jan 2015 23:44

Het is weer tijd voor een nieuwe update. :mrgreen:

De afgelopen dagen bezig geweest om alle accu's op elkaar aan te sluiten. Ging allemaal goed, had al extra voor de veiligheid al het gereedschap geïsoleerd met tape. Voor de rest gewoon goed blijven nadenken wat je doet. ;)

Afbeelding

Maar dat is nog niet alles, ben ook meteen begonnen aan het BMS (Battery Management System).

Afbeelding

Eerst alle draden precies op maat gemaakt.

Afbeelding

Daarna ze allemaal op de accu's aangesloten en onderling verbonden. Dacht dat het veel werk zou zijn maar het viel best mee. Eerste keer dat eens iets minder lang duurt dan verwacht, normaal duurt het altijd langer. Ook tussen alle behuizingen zijn ze al verbonden, dit was nog het lastigste aangezien ik bij een gedeelte 4 draden door die spiraalslang moest duwen. De maat die ik gebruikt heb is eigenlijk maar voor 3 draden. Maar het is toch ook allemaal goed gelukt.

Afbeelding

Ziet er nog best mooi uit ook. De groene ledjes geven aan dat ze goed zijn aangesloten en dat de accu's op het juiste niveau zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Ook in het donker ziet het wel leuk uit met al die ledjes. :mrgreen: Wel jammer dat je er niks meer van ziet als de behuizingen dicht zijn.

Afbeelding

De gashendel heb ik nu ook aangesloten. Heb hier 2 weerstanden bij gebruikt en een extra draad, zijn ook weer voor het BMS. Deze zorgen ervoor dat er niet veel vermogen meer beschikbaar is zodra de accu's beneden een bepaald niveau komen. Zo rij je de accu's niet meteen kapot en kun je de quad toch nog veilig langs de kant van de weg zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook alle zekeringen al geplaatst voor het 12V systeem te kunnen testen. Ondertussen wel al eentje kapot gegaan en vervangen, schijnbaar hadden de contactors toch iets meer stroom nodig.

Afbeelding

En ik kan alvast zeggen dat het 12V systeem perfect werkt. Hoefde maar een kleine aanpassing te maken bij een relais, voor de rest lijkt alles goed. Heb alleen een vaag probleem waarbij er soms geen vermogen van de controller naar de motor gaat als ik de motor achteruit laat draaien en daarna weer vooruit. Kan zijn dat er gewoon te weinig spanning was aangezien ik alles even op een 12V accu had aangesloten. Morgen weer de kabels naar de controller aansluiten dan kan ik het proberen met bijna 80V, kijken of het dan wel goed werkt.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor DexterXL » 12 jan 2015 18:57

Lekker bezig....


en sowieso is 12v tov 80v wel erg weinig als werk spanning,
maar dat komt vanzelf naar boven bij je volgende test :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor BBQBarman » 12 jan 2015 23:12

Zo viel al bijna in slaap ben je al klaar?
Maar als je het wilt zien kan je het van plexiglas maken
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 12 jan 2015 23:44

Ja ja ik weet dat het lang geduurd heeft. :D Maar is nu toch echt bijna klaar. :) Met plexiglas zou kunnen ja, dit ga ik na de keuring waarschijnlijk ook rond de controller gebruiken in plaats van die aluminium behuizing. Maar tot na de keuring zal ik ze gewoon dicht laten. Hoe minder de RDW kan zien, hoe beter. ;)

En bedankt Dexter. :thumbup:


Het probleem dat ik gister had met geen vermogen naar de motor bij vooruit is al opgelost. De controller had gewoon net wat meer spanning nodig, de 12V accu was niet genoeg. Heb vandaag het hele accupakket op de controller aangesloten en weer eens geprobeerd. De motor krijgt nu altijd vermogen, bij vooruit en achteruit. Voor de rest ook geen problemen meer gehad, alles werkt nu perfect.

Afbeelding

Aangezien er nu bijna 80V aanwezig was heb ik de controller even opnieuw ingesteld om toch even te kijken hoeveel vermogen er nou uit de motor komt. Weer even met de wielen van de grond af getest en ik was heel erg verrast. Had nog maar 1/8e van het beschikbare vermogen maar kon al heel goed voelen hoeveel kracht de motor heeft. Met meer vermogen doe ik niet meer testen met de wielen van de grond af, dit gaat gebeuren tijdens de testrit binnenkort. De komende dagen zal ik alles klaar gaan maken hiervoor. Gaat dus erg spannend worden. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 13 jan 2015 07:46

:thumbup: :thumbup: :thumbup: ben benieuwd.
En dat linker tellertje met die 78V pk vind ik prachtig.alleen die V zou je moeten kunnen weghalen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wat nog mooier zou zijn maar waarschijnlijk niet mogelijk is zou een tellertje zijn die je koppel(NM) zou meten.die zal bij jou zeker hoog liggen.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Remy » 13 jan 2015 10:12

Ziet er nog altijd super goed uit. Ik ben erg benieuwd naar je 1e testrit.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor BBQBarman » 13 jan 2015 23:31

Wow vind die power buton zo super geil hoe kom je deraan en en hoeveel kost het?
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 13 jan 2015 23:50

Bedankt. :) Ben ook erg benieuwd hoe het zal gaan, kan niet wachten. Heel misschien gaat het dit weekend al worden, ligt ook echt eraan wat het weer gaat doen.

78 pk zou leuk zijn ja maar helaas is het een afkorting voor pack. ;) Metertje voor koppel zou misschien ook wel fijn zijn maar aan de hand van de hoeveelheid ampère kan ik het ook al ongeveer berekenen. Heb aan de rechterkant een toerenteller zitten maar die is helaas al stuk. Was ook maar 5 euro ofzo uit China maar had toch wel verwacht dat die het vaker dan 1 keer zou doen. Even kijken of ik ergens anders een nieuwe kan krijgen of misschien toch een andere soort teller.

De knopjes heb ik via Ebay uit Hong Kong, iets van 7-8 euro per stuk. Hier heb je een link, kun je in veel kleuren en uitvoeringen krijgen.
http://www.ebay.nl/itm/12V-Black-Alumin ... 4174b93c46
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Peanut » 14 jan 2015 11:54

Echt goed!!!!
Quad A,B of C. Een quad is een quad.
Avatar gebruiker
Peanut
500cc
500cc
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 02 aug 2011 11:07
Woonplaats: Warmond

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast