friesequad egl madmax 250

De plaats om je voorsteltopic te maken.

Re: friesequad egl madmax 250

Berichtdoor Remy » 12 sep 2012 07:39

Met het verschil dat bij mij de EGR (laten we hem maar zo blijven noemen) nog steeds gemonteerd is. Verder originele filter en alleen het schotje uit de uitlaatdemper.

Filter en EGR zullen in de toekomst vast wel op de planning komen, maar wil hem nu eerst weer aan de praat krijgen. (Stond als tip ook ergens hier op het forum, om niet gelijk teveel tegelijk te wijzigigen ivm foutopsporing).
Remy
400cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor BBQBarman » 12 sep 2012 07:43

Remy schreef:Met het verschil dat bij mij de EGR (laten we hem maar zo blijven noemen) nog steeds gemonteerd is. Verder originele filter en alleen het schotje uit de uitlaatdemper.

Filter en EGR zullen in de toekomst vast wel op de planning komen, maar wil hem nu eerst weer aan de praat krijgen. (Stond als tip ook ergens hier op het forum, om niet gelijk teveel tegelijk te wijzigigen ivm foutopsporing).

Oh als je een andere luchtfilter neemt dan denk ik dat je sproeier aardig goed is nu
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter

Berichtdoor friesequad » 12 sep 2012 15:02

Remy schreef:Met het verschil dat bij mij de EGR (laten we hem maar zo blijven noemen) nog steeds gemonteerd is. Verder originele filter en alleen het schotje uit de uitlaatdemper.

ik kon niet zo veel verstellen meer en het goed koopste was egr verwijderen

wou zie of dat wat helpte het blok draait rustiger
ruimte om bij je cabarateur te komen hahaha

dus nu ook als jou extra sproeier besteld en dacht doe er ook een sportfilter bij dan kan ik makelijker de sproeier verwisselen en heb ik die ook maar vast

verders heb ik niks veranderd valt mee :thumbup:
friesequad
500cc
500cc

Berichtdoor friesequad » 13 sep 2012 16:10

ik kwam wel een leuke pagina tegen voor het afstellen van 4 takt zonder naar je bougie te kijken

mischien is het wat :thumbup:

http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=14&t=51
friesequad
500cc
500cc

Berichtdoor eaglemotorsport » 16 sep 2012 20:15

Om de emissie normen van tegenwoordig te kunnen behalen, worden er slimme manieren bedacht om met technische oplossingen een lager CO percentage uit de uitlaat te krijgen.

Een daarvan is het toepassen van Uitlaatgasrecirculatie (EGR, ofwel Exhaust Gas Recirculation).
Bij dat principe wordt een gedeelte van de uitlaatgassen via het inlaat kanaal terug gevoerd de compressie kamer in, om vervolgens nogmaals te ontbranden.

Nu lijkt het alsof dat op de quads is toegepast, maar niets is minder waar.
Het is namelijk geen EGR wat op de quads zit.
Voor het gemak noemt men het wel EGR, omdat dat het meest erop lijkt en nagenoeg iedereen kent de term EGR wel.
De oorspronkelijke term is Uitlaat gas verdunning of verrijking.

Bij dit principe wordt verse zuurstof bij iedere uitlaatslag van de viertakt motor achter de uitstromende uitlaatgassen de uitlaat ingevoerd.
Tijdens dit proces kunnen eventuele onverbrande uitlaatgassen toch nog ontbranden, alsmede zal de extra zuurstof de reeds verbrande uitlaatgassen verdunnen met zuivere lucht.

Hoe dit werkt.
In de uitlaatpijp wordt na iedere uitlaatslag van de 4takt motor een klein vacuum gecre
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

Berichtdoor DexterXL » 16 sep 2012 20:50

:thumbup: Super uitleg, nu hoeft het nooit meer uitgelegd te worden :clap:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
DexterXL
500cc
500cc

Berichtdoor friesequad » 17 sep 2012 04:49

uitlaat maar aan passen dus :crazy:
friesequad
500cc
500cc

Berichtdoor eaglemotorsport » 17 sep 2012 13:27

Uitlaat aanpassen heeft op dit moment weinig nut. De EGL Madmax heeft al een grotere voorpijp dan andere 250cc's en redelijk "luchtige" achter demper.
Als je echt veel meer vermogen wilt hebben, dan moet je het inlaat (en uitlaat) kanaal van de cilinderkop onder handen nemen.

Het inlaatkanaal is nu ongeveer 27 mm.
De inlaatklep heeft een diameter van 34 mm.
Als je dat inlaatkanaal kunt vergroten naar 34 mm, het uitlaatkanaal ook een paar millimeter groter maakt en er een 34 of 36 mm carburateur aan hangt, dan ga je wel wat pk's omhoog.

Het inlaatkanaal moet natuurlijk wel mooi flowen en super glad zijn, zodat de instromende lucht geen obstakels tegenkomt of verkeerde wervelingen veroorzaakt.

Voor het mooie is een aangepaste nokkenas ook nodig als je dergelijke acties gaat uitvoeren. Een nokkenas met hogere / steilere lift en perfecte timing zou ideaal zijn.
Echter zijn die helaas (nog) niet leverbaar.
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

Berichtdoor selwyn » 17 sep 2012 13:34

@eaglemotorsport wat betekend "nog niet"? Is men er wel mee bezig bij Eagle of hopen jullie dat het ooit gaat komen?
Iets wit waar pit in zit!
selwyn
400cc

Berichtdoor eaglemotorsport » 17 sep 2012 15:00

Uit China gaat de nokkenas niet komen.
Er was ooit iemand in Amerika die met een aangepaste nokkenas liep te zwaaien, maar die persoon is met de noorderzon vertrokken.

Wij zijn in Nederland bezig om een aangepaste nokkenas te maken.
We maken 3 verschillende nokkenassen, met verschillende timingen.
Als de testresultaten goed genoeg zijn, zal de beste nokkenas in productie worden genomen. Samen met de cilinderkop.
Op z'n vroegst zijn in 2013 de testen en eerste resultaten klaar.
Mocht dat niet goed gaan, dan hebben we een aanpassing van het tuimelaar blok als alternatief.

Mogelijk in combinatie met een compleet conversie set, om van 250 cc naar 300 cc te gaan. De 300 cc is dan een opgeboorde 250 cc cilinder met aangepaste zuiger.
Die cilinder en zuiger is al wel beschikbaar (Chinees fabricaat), maar zonder verdere aanpassingen heeft dit slechts 5% vermogens winst.
Veel gesleutel, weinig resultaat dus.
Vandaar we nog even wachten op de resultaten van de nokkenas en cilinderkop.
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

VorigeVolgende

Keer terug naar Me and my quad