EGL Madmax gebruikers ervaringen

Algemene discussie, nieuwtjes etc. over de Bashan, JLA/Jinling, EGL, Spy, Shineray en andere Chinese quads. (Geen technische vraagstukken!)

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 29 feb 2012 21:31

Keerringen moet ik inderdaad nog even voor kijken. SKF lagers was een lange zoektocht maar uiteindelijk gevonden voor de prijs van 20 euro excl. btw per stuk. Probleem van het vet had ik al een hele tijd.
Maat voor de voorlagers is trouwens 6203 RS. Heb een setje mee besteld voor het geval dat. De lagers die er nu in zitten zijn gewoon perfect. Zijn trouwens stof en waterdichte lagers aan de voorkant die er al in zitten.
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor eaglemotorsport » 29 feb 2012 22:04

Voornaaf kroonmoeren vastzetten met maximaal 40 Nm en na 100 km controleren.
Zeker niet strakker zetten en zeker niet vergeten te controleren na 100 km.

Er zit wel een bus tussen de twee lagers in de voornaaf, die ervoor moet zorgen dat de lagers niet het naafje in worden geperst.
Maar 40Nm is echt genoeg.

Als de binnenringen van de lagers maar strak tegen de vulbus komen, is het echt voldoende spanning. Er hoeft geen koe aan te hangen en borgen van de kroonmoer doe je met de splitpen. Dus zal die moer zeker niet loslopen als je 'm met 40 Nm aan zal draaien en goed zal borgen.

Als je de kroonmoer te strak zal aandraaien, duw je de vulbus te plat en gaan de lagers scheeflopen en een tikkend geluid geven in de bochten. Uiteindelijk gaan de lagers vastlopen of nog erger, dan breekt je as van je fusee af. Puur omdat het spul gloeiend heet wordt en dan kan 't metaal de spanning en krachten niet aan... Dan is 't buigen of barsten.

Dit is geen EGL kwaal, maar gewoon gezond verstand ;-)
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 29 feb 2012 22:09

eaglemotorsport schreef:Voornaaf kroonmoeren vastzetten met maximaal 40 Nm en na 100 km controleren.
Zeker niet strakker zetten en zeker niet vergeten te controleren na 100 km.

Er zit wel een bus tussen de twee lagers in de voornaaf, die ervoor moet zorgen dat de lagers niet het naafje in worden geperst.
Maar 40Nm is echt genoeg.

Als de binnenringen van de lagers maar strak tegen de vulbus komen, is het echt voldoende spanning. Er hoeft geen koe aan te hangen en borgen van de kroonmoer doe je met de splitpen. Dus zal die moer zeker niet loslopen als je 'm met 40 Nm aan zal draaien en goed zal borgen.

Als je de kroonmoer te strak zal aandraaien, duw je de vulbus te plat en gaan de lagers scheeflopen en een tikkend geluid geven in de bochten. Uiteindelijk gaan de lagers vastlopen of nog erger, dan breekt je as van je fusee af. Puur omdat het spul gloeiend heet wordt en dan kan 't metaal de spanning en krachten niet aan... Dan is 't buigen of barsten.

Dit is geen EGL kwaal, maar gewoon gezond verstand ;-)


In het algemeen een lager te strak zetten is niet goed. En de borgpen zit er niet voor niks.
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor DexterXL » 01 maart 2012 22:06

Even een vraagje aan de overige gebruikers:

Hoeveel toeren kunnen jullie eruit krijgen in onbalaste toestand??

ik was gewend om makkelijk de 8000tpm uit de Bashan te krijgen, maar met de
MadMax komt hij niet boven de 6900tpm en lijkt dan begrensd te worden,
klopt dat??
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 01 maart 2012 22:17

Klopt
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor BBQBarman » 01 maart 2012 22:35

Klopt ik heb te weinig lucht ofzo kom nu niet verder dan 5500
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor dimpower » 01 maart 2012 22:37

had dit ook al van BBQBarman gehoord.raar he dat die toerentallen toch zoveel kunnen verschillen tussen diverse 250cc blokjes.van mijn jla loncin gaat hij onbelast tot een 11500toeren.scheelt wel heel veel dan met de madmax.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor dimpower » 01 maart 2012 22:38

ha...als je van de duivel spreekt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 01 maart 2012 22:39

Die 5500 is dan wel in zijn 4 met de kleinere tandwielen
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor BBQBarman » 01 maart 2012 22:46

Motor is dan wel heel erg rustig
Maar ff kijken of ik iets aan kan doen
Omdat ik 20 km/u verlies
Met een kleinere sproeier werd me motor te warm
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

VorigeVolgende

Keer terug naar Chinees of geen trek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten