EGL Madmax gebruikers ervaringen

Algemene discussie, nieuwtjes etc. over de Bashan, JLA/Jinling, EGL, Spy, Shineray en andere Chinese quads. (Geen technische vraagstukken!)

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 05 feb 2012 19:34

eaglemotorsport schreef:Iedere "roller" is een "link".


Maar is een link een schakel?
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor 4 wieltjes » 05 feb 2012 20:06

Tel de rollen. ;)
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor DexterXL » 05 feb 2012 20:43

...of eraf halen en de lengte opmeten :idea:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor eaglemotorsport » 05 feb 2012 22:55

selwyn schreef:Maar is een link een schakel?


Een schakel bij een brom/fiets/motor/quad ketting is een link.

Maar let op, de laatste roller van schakel 1, is ook de roller van de opvolgende schakel (schakel 2). Enzovoorts.
Zie bijgevoegde afbeelding.
Afbeelding

Om het makkelijk te maken, tel alle puntjes aan de zijkant van de ketting en tel als laatste er 1 bij op.
Dat zijn de links.

Een korte 250cc EGL quad heeft standaard 122 links in de doos. De lange EGL quad (ook 250cc) heeft zo uit m'n hoofd 144 links.
Uiteraard is het afhankelijk van gebruikte tandwielen en stand van de achteras, of 't er meer of minder zijn.
Meestal minder, omdat het redelijk gangbaar is om een kleiner achtertandwiel te monteren. En na 2000 km is de rek er dusdanig uit, dat er wel een schakeltje tussenuit kan, om de ketting nog fatsoenlijk te spannen.

Tip 1: Gebruik bij een nieuwe ketting ook nieuwe tandwielen. Oude / ingesleten tandwielen kunnen een nieuwe ketting binnen 100 km volledig kapot draaien.

Tip 2: Iedere week invetten met kettingspray.
Zoek in google naar welke kettingspray voor jou het beste is.
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor dimpower » 06 feb 2012 08:34

zal nu wel duidelijk zijn ;) :thumbup: :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 06 feb 2012 15:59

Heel duidelijk zelfs. Ik had meerdere meningen hier over gehoord namelijk.
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor Kahuna » 09 feb 2012 13:10

DexterXL schreef:Heb al mailtjes gesturd naar Q en Eagle, Q kan hem nu niet leveren.....
de rest zien we wel....en anders wachten we gewoon nog een tijdje :thumbup:

Eagle motorsport heeft hem binnen een week op kunnen leveren. kan hem zaterdag halen.
Kahuna
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 feb 2012 10:37

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor DexterXL » 09 feb 2012 19:28

Weet ik...had al contact gehad met Menno....maar kwam toen een 2ehands
tegen die mij ook wel leuk lijkt :thumbup:
Hij wil er vanaf....en ik kan er blij me zijn.....als alles goed gaat
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 29 feb 2012 18:31

eaglemotorsport schreef:
fred schreef:dus jullie ( eaglesport) vervangen voor uitleveren wel de lagers , draagarm bussen etc etc.????


Het is een feit dat Chinese quads minder zijn van kwaliteit.
Dit is vooral merkbaar in lagers en keerringen.
Dat is niet iets specifiek voor de EGL of MADMAX, maar is specifiek Chinees.

Standaard zijn dit nogal zwakke lagers bij alle Chinese quads: Achteras lagers en keerringen, achterbrug lagers, voornaaf lagers en keerringen, stuurstang lager, etc.
Die kun je het beste vervangen door SKF lagers, volgens SKF tabel.
Keerringen van de achteras kunnen het beste worden vervangen door keerringen met metalen binnenrand of buitenrand (NBR70 type).

selwyn schreef:Trouwens misschien wel handig als iemand de gegevens heeft van de lagers en de bussings die gebruikt worden.


Het wil nog wel eens voorkomen dat in de loop der tijd assen en fusees zijn aangepast. Dus deze info moet je altijd dubbel checken met wat er op jouw quad gemonteerd is.

voornaaf bij EGL is meestal: 6203 RS (of RZ)

Keerringen achteras: (bij voorkeur NBR70 type)
35 x 55 x 8 (meestal ook bashan en shineray etc)
42 x 55 x 8
50 x 68 x 8

De overige lagers (b.v. achteras) vervangen is echt een verhaal apart.
Standaard wordt er maar wat in gefrommeld. Wat het goedkoopste is, of wat er maar op voorraad is en erin past. Het een is conisch, het ander niet. Soms 4 of 2 rechte, soms alleen 2 conische. Afhankelijk van wat voor type lagers gemonteerd zijn, heeft het een bepaalde afstelling nodig.

Dit zijn de maten van de verschillende achterassen bij EGL:
3 maten mogelijk. 35, 42 of 50 mm.
35 mm = 200 cc + 250 cc oud model (voor 2007)
42 mm = 250 cc luxury & madmax (zowel lang als kort)
50 mm = 300 cc madmax

Op de site van SKF kun je in de catalogus vinden welke lagers jij nodig hebt. De lager-houder is meestal groot genoeg van binnen om 4 vaste lagers te monteren. Indien dat niet zo is, dan kun je deze uitdraaien tot de gewenste diepte. Zodat je er 4 lagers in kwijt kan (indien je dat uiteraard ook wil).
De conische lagers zijn niet slecht, maar hebben extreem veel controle en afstelling nodig. Niet echt handig dus.

De standaard bussen van de voorarmen, zijn van plastic. Meestal zacht plastic.
Als je 'n beetje handig bent, kun je van een blok hard nylon zelf nieuwe bussen draaien.

Stalen vul-bussen kun je draaien van een staaf (staf) RVS.
Voor zowel voor bij de voorarmen als bij de vul-bussen bij de voor naafjes.

Goedwerkende opsluit-kappen is niet gemakkelijk zelf te maken. Dat zijn dubbele hard rubber kappen, op elkaar geperst met een metalen ring in 't midden.

Hoe dan ook, SKF lagers en NBR70 keerringen zijn beduidend beter dan de standaard gemonteerde lagers en keerringen.
Bij 1000 km per jaar en alleen licht gebruik zal het standaard gemonteerde het best wel een tijdje uithouden.
Ga je iedere dag 30 km woon-werk verkeer rijden in weer en wind, dan is de kans groter dat je kapotte lagers en voorarm-bussen met veel speling kan krijgen.

Denk daar aub niet te makkelijk over.
Een achteras lager dat zijn kogels verliest bij 80 km/uur is geen pretje.
De as zal zo veel speling krijgen, dat hij tientallen centimeters schuin zal trekken. De ketting kan eraf lopen of breken. Een ketting die met zo'n snelheid breekt, zal 100% zeker het linker carter-helft van het motorblok stuk slaan. De ketting heeft daar namelijk maar een paar mm vrije ruimte (zeker als je 'n 17 tands voortandwiel hebt).
Een scheef getrokken achteras kan de remschijf in zijn remklauw vast grijpen.

Een vooras (naaf) lager dat te strak staat afgesteld of versleten is, kan als gevolg hebben dat de naaf-pen afbreekt. De remschijf met naaf en wiel komt dan geheel los van het fusee stuk, terwijl de remklauw aan het fusee stuk vast blijft zitten. Ook bij 80 km/uur is dat geen prettige ervaring.

Normaal gesproken zie (voel / hoor) je 't aankomen als lagers en keerringen versleten zijn of verkeerd zijn afgesteld. De eerste symptomen zijn spelingen en daardoor verlies van vet.
Slingeren of "dwijlen" van de quad op rechte weg.
Knakken / tikken tijdens keren of scherpe bocht draaien op een vlakke weg.

Nogmaals, dit soort kwaaltjes is niet specifiek voor de EGL of MADMAX.
Dit is in het algemeen het verschil tussen Yamaha / Kawasaki / KTM etc. en Chinese quads.


Even een aanvulling hier op aangezien ik mijn lagerhuis open hebben liggen momenteel.
Achteras lager 2x 32008 X/Q
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor eaglemotorsport » 29 feb 2012 21:18

selwyn schreef:Even een aanvulling hier op aangezien ik mijn lagerhuis open hebben liggen momenteel.
Achteras lager 2x 32008 X/Q


Dat treft.
Die lagers zijn perfect te vervangen door SKF (zelfde typenummer).
Als 't nodig is uiteraard. Conische lagers zijn sterker qua zijdelingse krachten dan gewone rollagers. Dus blijft gerust bij de conische.

http://www.skf.com/skf/productcatalogue/Forwarder?action=PPP&lang=en&imperial=false&windowName=null&perfid=131000&prodid=1310002008
SKF prijs is ongeveer 45 euro per lager.
EGL prijs is ongeveer 40 euro per set inclusief keerringen. Kwalitatief en specificaties hetzelfde als SKF, alleen merkloos.

Ik kan aanraden om de keerringen ook te vervangen. Hergebruik vinden keerringen niet zo prettig. Die gaan snel lekken (als je 't voor elkaar hebt gekregen om ze in 1 geheel te demonteren).
Links zal 't je kappenwerk vet spetteren en rechts heb je de nare eigenschap dat het vet over je remschijf zal spetteren. Nu rem je dat wel vrij gemakkelijk weg, maar 't geeft toch een glazuur laagje op je remblokken uiteindelijk, waardoor de remkracht afneemt.
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

VorigeVolgende

Keer terug naar Chinees of geen trek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten