Het maximale toerental (standaard) ligt op 7700 rpm bij de door EGL gebruikte motoren.
Het toerental wordt niet begrenst door de CDI, maar door de constructie en conditie van de motor. De CDI zal pas begrenzen bij 8500 toeren.
Als de motor in goede conditie is, is 7700 toeren haalbaar.
Uiteraard bij "standaard" configuratie.
Maar: maximale vermogen krijg je op 7500 toeren (niet op 7700).
Het heeft dus helemaal geen zin om hoger in toerental te gaan.
Boven de 7500 toeren kakt het vermogen in. Het is viertakt, geen tweetakt.
Een veel te grote of veel te kleine sproeier zal het toerental sowieso doen verlagen.
Zodra je over de "grens" gaat, gaat het drastisch mis.
Een "iets" grote sproeier kan, in combinatie met een sport filter voor dat kleine beetje extra lucht dat je nodig hebt.
En overschrijding van het maximale toerental moet je overigens niet te lang volhouden.
Bij een standaard carterventilatie systeem (slangetje dat van motorblok afkomt en via een klein filtertje naar de buitenlucht blaast), zal er na een korte tijd olie uit het slangetje worden gegooid als je 't motortje te lang op z'n maximale toerental zal laten draaien.
Dat stopt wel een keer, maar niet omdat ie het dan gewend is, maar omdat de voorraad olie op is
