Pagina 1 van 3

EGL Madmax kettingspanner positie

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 15:05
door Remy
Even vanuit mijn projecttopic hier de vraag neergezet.

Probleem: Mijn EGL Madmax straat versie met 17T voortandwiel, 43 T achtertandwiel, IRIS reinforced ketting en kettingspanner (alles via Eaglemotorsport) heeft het probleem dat de onderkant v/d ketting tegen de kettingspanner/geleider tikt en zo wat happen uit de bovenkant v/d montagebeugel haalt. Aangezien dit niet denderend is voor de ketting wil ik het verhelpen. De quad is niet verlaagd.

Er kan niet een schakel uit de ketting gehaald worden, want dan is hij te kort. Onderstaande foto geeft een beeld van de situatie (waarbij het linker rolletje NIET gemonteerd zit, op aanraden van Menno). Het zit precies achter het stuk frame dat midden op de foto staat, tussen de 2 rollertjes in.

Afbeelding


Ik heb nog eens wat zitten zoeken en puzzelen, maar misschien is het een optie om hem op de achterbrug te monteren. Of zijn hier grote technische tegenargumenten voor te verzinnen?

Afbeelding

In het onderste deel van tekening naast de foto, heb ik met de blauwe pijlen aangegeven waar de ketting in de montagebeugel van de spanner hapt.

Ps. de paint is niet op schaal getekend, de vrije ruimte zoals je op de foto ziet is niet heel groot.

Het tandwiel voor (17T), is toch een standaard passende maat voor een madmax. En zorgt inderdaad wel voor een verkleining van de ruimte waar ik nu het probleem met de ketting heb. Minder ruimte is minder speling, dus eerder aanlopen op die plek. Qua rijden gaat het met deze vertanding prima, op het happen in die beugel na. De vraag blijft of montage op de achterbrug een goede oplossing zou kunnen zijn? Graag jullie ideeën.

Re: EGL Madmax kettingspanner positie

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 15:41
door Patriickm
+ heel veel kudo's voor je Paint-skills! :lol:

On-topic: Lijkt me wel te werken, alhoewel je je ketting naar beneden drukt met de spanner, waardoor je graag door je achterbrug ophanging wil snijden. Ik weet niet in hoeverre deze erin gaat slijten, en of dit op te lossen is met iets van een POM busje oid?!

Re: Remy: EGL Madmax

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 16:02
door DexterXL
of gewoon iets strakker spannen, ik had geen spanner en ook nooit problemen

Re: Remy: EGL Madmax

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 16:55
door BBQBarman
Begrijp niet dat niemand hier problemen mee heeft behalve jij
Je ketting is wel goed gespannen toch?

Re: EGL Madmax kettingspanner positie

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 17:03
door pmhvanes
Het probleem wat ik op de tekening zie dat je de spanning van het achtertandwiel afhaald omdat het omlaag gaat duwen inplaats van omhoog,mij lijkt dat de ketting veel te slap is,heb je gespannen met spanner los en gewoon de ketting onbelast strak zodat je hem iets kan indrukken,ik heb namelijk nog de spanner van q erop en die kun je gewoon op spanning zetten,dus strak of losser,is het anders niet mogelijk om als je hem op de achterbrug zet om de ketting over de rol te laten lopen zodat hij toch omhoog duwt,is maar een idee

Re: Remy: EGL Madmax

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 17:04
door bashanboy
hoe straker zijn ketting, hoe erger het probleem

Re: Remy: EGL Madmax

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 19:47
door BBQBarman
Wat voor tandwiel verhouding heb je?

Re: Remy: EGL Madmax

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 23:33
door Remy
De tandwielen zijn 17T en 43T. Vanavond helaas geen tijd gehad voor de foto's. Ik upload ze morgenochtend wel.

Op de bovenste foto zie je de beschadiging van de ketting op de beugel.
Afbeelding

Afbeelding

Re: EGL Madmax kettingspanner positie

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 23:38
door Remy
pmhvanes schreef:is het anders niet mogelijk om als je hem op de achterbrug zet om de ketting over de rol te laten lopen zodat hij toch omhoog duwt,is maar een idee


Dat klinkt opzich ook nog niet zo gek, qua "duw" richting is het dan gelijk alleen de montagepositie is anders en hij houdt de spanning op het achtertandwiel

Re: EGL Madmax kettingspanner positie

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 06:45
door DexterXL
Test hem anders gewoon zonder spanner met originele geleide rol, en dan zo
opspannen, dat je 2 á 3 vingers onder de ketting kwijt kan bovenop je achterbrug
ter hoogte van 3 cm rechts van je frame, dus waar het rubber nog zit, dat
moet echt voldoende zijn om probleemloos te rijden