Ratel in blok MadMax 250

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor woutert » 10 maart 2014 21:08

Nou, vandaag toch nog maar een keer het kleppendeksel er af gehaald omdat ik nog even geen lekbak voor de olie had en dus het carterdeksel er niet af kon halen :P

Filmpje, tikkend blok
(insluiten wil niet echt lukken :eh: )

Ik vermoed zelf dat het nog wel eens de nokkenasketting kan zijn omdat hij tot +-1500rpm gewoon stil loopt en daarboven begint te ratelen (ketting langs het blok slaan?) Is dit een gek idee?
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor 4 wieltjes » 10 maart 2014 21:14

Komt het geluid wel uit je blok of komt het onder je blok vandaan waar er bvb een bout los zit.
Bashans hebben dit ook in het verleden genoeg gehad en een ieder dacht dat het uit het nlok kwam.
Je kan ook met een grote schroevendraaier aan je blok luisteren waar het geluid vandaan komt als je denk dat het uit je blok komt.
Schroevendraaier met de punt op het blok en luisteren met je oor aan het handvat.
Daanmee kan je het geluid ook goed localiseren.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter

Berichtdoor woutert » 10 maart 2014 21:19

Ik heb overal gekeken naar boutjes e.d. maar vind niets dat los zit, ook rammelen, slaan tegen het frame geeft geen gerammel.

De schroevendraaier truuk heb ik ook gedaan en dan neig ik er toch naar dat het in de buurt van de cilinder/kop zit.

Ik heb hem ook nog even gestart zonder het sierkapje op het carterdeksel aan de kant van het vliegwiel, maar daar kwam het ook niet vandaan, vliegwiel heeft ook netjes een vrijloop de ene kant op en grijpt aan op de startmotor de andere kant op.
woutert
300cc

Berichtdoor Mapzer » 10 maart 2014 23:37

woutert schreef:
Filmpje, tikkend blok

Dat klinkt idd niet erg gezond.
Maar het is moeilijk om zo te bepalen, wat het zou kunnen zijn.
Komt het blok verder wel goed op toeren?
Blijft hij het doen als je blok warm is?

woutert schreef:Ik vermoed zelf dat het nog wel eens de nokkenasketting kan zijn omdat hij tot +-1500rpm gewoon stil loopt en daarboven begint te ratelen (ketting langs het blok slaan?) Is dit een gek idee?

EGL Dealer zei dat je een onderliggende nokkenas hebt. Is dat niet zo?
En weet je zeker dat je de kleppen goed hebt afgesteld ?
Het klinkt echt als een metaal op metaal geluid.
Mapzer
banned member
banned member

Berichtdoor woutert » 11 maart 2014 08:17

Bedankt voor het meedenken. Ik zag op het forum op een ander plaatje van een blok een ketting zitten, maar dat zit er natuurlijk niet in met stoterstangetjes.

Volgens mij zijn de kleppen goed gesteld, heb in het bougiegat gekeken tot hij bovenin was in de slag dat beide kleppen dicht zitten, gesteld zodat 0,05 er met enige weerstand doorheen kan en 0,10 niet meer. Nog een paar slagen gemaakt maar de klepspeling word niet groter op een ander moment in de slag.

Het blokje loopt prima, in de 2e haalt ie 7900rpm en laatst op een vlakke weg 87kmh op de teller wat me voor de off-road helemaal niet gek lijkt (standaard vertanding 15-48) Warm/koud blok geeft geen verschil.

Maar ik ben het met je eens dat het niet goed klinkt, heb al zitten denken wat er meer in het blok zit wat kan klapperen.. begin haast de zuiger te verdenken maar dan zou hij het net als met teveel klepspeling overigens ook bij toerentallen <1500rpm moeten doen.
woutert
300cc

Berichtdoor woutert » 11 maart 2014 21:21

Vanavond ook nog maar weer eens op onderzoek uit geweest. Uitlaat er af gehad om te kijken of daar iets los in zat, niks gevonden, en in de uitlaatpoort gekeken maar daar zat ik ook alleen een klep die er netjes leek uit te zien en een beetje roet :P Het spul weer op de plek maar natuurlijk nog steeds tikken.

3e x het kleppendeksel eraf en de stelbouten eens helemaal terug gedraaid om via de stoterstangen die dan ruimte krijgen te kijken of ik op de nokkenvolgers enige vorm van speling kon vinden, lijkt ook allemaal netjes strak te zitten net als de klepstoters in de kop zelf. Tijdens draaien van het vliegwiel ook niets geen gekke dingen.

Ook nog eens met de schroevendraaier geluisterd maar toch wel 90% zeker dat het uit de cilinder en/of kop komt.

Eventjes starten zonder kleppendeksel is trouwens geen idee, ik moest wel even wat olie weg poetsen rondom daarna :silent: Maar ook toen niets geks kunnen zien in die 5 seconden.

Ik snap er ondertussen echt niets meer van wat het nou toch kan zijn! Iemand nog suggesties wat het kan zijn en wat ik kan checken?
woutert
300cc

Berichtdoor Mapzer » 12 maart 2014 02:06

woutert schreef:
Volgens mij zijn de kleppen goed gesteld, heb in het bougiegat gekeken tot hij bovenin was in de slag dat beide kleppen dicht zitten, gesteld zodat 0,05 er met enige weerstand doorheen kan en 0,10 niet meer. Nog een paar slagen gemaakt maar de klepspeling word niet groter op een ander moment in de slag.

Kleppen stellen als je zuiger in BDP staat na compressieslag.
Staat beschreven in de How to.. hier op de site.
En dit moet bij een koude motor gebeuren.

woutert schreef:Maar ik ben het met je eens dat het niet goed klinkt, heb al zitten denken wat er meer in het blok zit wat kan klapperen.. begin haast de zuiger te verdenken maar dan zou hij het net als met teveel klepspeling overigens ook bij toerentallen <1500rpm moeten doen.

De tuimelaars raken misschien de veerschotel?
Speling op de klep spieën?
Een slechte klepgeleiding, waardoor de zuiger de klep raakt?
Zwakke klepveren?
(ik weet het ook niet meer:lolno: )
Ik zou gewoon de cilinder er eens afhalen.
Misschien vind je dan wat.
Mapzer
banned member
banned member

Berichtdoor woutert » 12 maart 2014 08:18

TDC en BDP zijn geloof ik het zelfde :P En heb ze inderdaad op dat punt gesteld met koude motor. Of de tuimelaar de schotel raakt kan ik nog eens bekijken.

Klepspie, klepgeleiding, veren e.d. kan ik alleen checken met de kop dr af maar wat moet dat moet natuurlijk :silent:
Ga toch eerst ff het carterdeksel er af halen tijdens oliewissel en opnieuwe weer ff kleppen stellen omdat nu alles weer los zit, als het dan niet over is moeten de kop & cilinder er inderdaad maar af.
Kop en voetpakkingen, kun je die hergebruiken als ze niet beschadigd zijn of altijd vernieuwen?

Bedankt voor t meedenken! :D
woutert
300cc

Berichtdoor woutert » 12 maart 2014 22:18

We hebben een doorbraak!

Vandaag t carterdeksel er af getrokken, gekeken gevoeld en beoordeeld, maar ik vond het allemaal wel keurig en zonder speling e.d.

Maarrrr, toen het olie filtertje er uit ging hoorde ik iets metaligs in mn olieopvangbakje vallen... het bleek dit te zijn!:
Afbeelding
(let niet op de rooie vinger, dat is het licht ;) )

Een tandje van een tandwiel, maar in geen geval die vaan de startmotor of de starterkrans. Na wat exploded views van het motorblok te hebben bekeken te hebben moet het haast de aandrijving van de oliepomp zijn:
Afbeelding

Of de gene die hem aandrijft, daar vond ik zo snel geen plaatje van.

Nou ben ik begonnen met het demonteren van het waterpomphuis (schrok wel van de hoeveelheid corrosie op de schoepen trouwens) maar nu is de vraag even of dat schoepenrad er af moet en hoe?

En als ik de oliepomp wil uitbouwen, moet dan de koppeling er ook af?
Wellicht weet iemand daar wat meer over en kan me wat tips geven ;) ?
woutert
300cc

Berichtdoor Mapzer » 12 maart 2014 23:35

Ik heb bij die van mij de voetpakking en koppakking gewoon opnieuw gebruikt.

Gelukkig dat je het probleem gevonden hebt, maar op je verdere vragen heb ik geen antwoord.
Ik heb zo'n blok nog niet open gehad.
Maar ik denk dat je daar wel advies van andere leden voor zult krijgen.
Of anders vind je dat zelf wel uit,(volgens mij ben je daar slim genoeg voor :thumbup: :lol: )
Mapzer
banned member
banned member

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling