kleppen stellen shin

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor fred » 09 jul 2010 17:46

bammertje schreef:goeiedag,

vandaag weer lekker stukje gereden op de shin, een mooi ritje van +- 50 km.

alleen hoor ik mijn kleppjes heel lichtjes tikken.

had de waardes van de klepspeling wel al gevonden hier op CQ

inlaat 0.06
uitlaat 0.15
als ik me niet vergis.

kan er iemand misschien een hele korte how to maken voor het kleppen stellen.

heb het pas 2x gedaan op me werk maar dat was bij bouw machines.

ik hoop dat iemand me een klein handje opweg kan helpen met een korte how to.

het is een 250cc shineray spider.

mvg stef


wat is dat precies voor een geluid en wanneer hoor je dat altijd? heb nl zelf ook een shineray spider. en kan dat kwaad als je de kleppen wat hoort?

alvast bedankt
fred
300cc
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 26 jun 2010 19:59
Woonplaats: tubbergen

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor bammertje » 09 jul 2010 20:43

het stellen van de kleppen kan nooit geen kwaad.

mvg stef
Afbeelding
Avatar gebruiker
bammertje
350cc
 
Berichten: 598
Geregistreerd: 03 jun 2010 17:05
Woonplaats: Zwanenburg

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor bammertje » 14 jul 2010 17:24

kleppen zijn gesteld!

toppie allemaal voor de uitleg!

mvg stef
Afbeelding
Avatar gebruiker
bammertje
350cc
 
Berichten: 598
Geregistreerd: 03 jun 2010 17:05
Woonplaats: Zwanenburg

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor EnginePower » 23 jul 2010 20:58

Hallo,

Ik had een paar vragen.

-Hoezo moet de zuiger op zijn BDP staan? De kleppen zijn met de compressieslag toch ook volledig gesloten. Je kan toch gewoon kijken of de tuimelaars niet ''bedient'' zijn.

-Om de hoeveel kilometer moet dit ongeveer? Ik heb een 250cc Bashan en die heeft 500km gelopen, maar ik ga morgen de kleppen ook maar eens afstellen.

-Ik heb soms knallen in de uitlaat, maar je kan het niet echt backfires noemen. Staan mijn kleppen dan slecht afgesteld? Want hij loopt verder Prima!

Alvast bedankt voor de informatie ;)
Groetjes Camiel
When Engines Are Gone, The world Dies!
EnginePower
50cc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 apr 2010 19:10

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor spiderpig » 23 jul 2010 21:45

Het idiale is , om de kleppen te stellen (uiteraard) in de compressieslag en dan met de zuiger in BDP. Zo weet je zeker dat de kleppen volledig gesloten moeten zijn.
Kleppen stellen doen wij elke 1000 km.
Ploffen in de uitlaat is een te late ontstekingstijdstip of lekke kleppen of een te rijk mengsel, zodat een gedeelte in de uitlaat (na)verbrand .
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor EnginePower » 24 jul 2010 10:20

spiderpig schreef:Het idiale is , om de kleppen te stellen (uiteraard) in de compressieslag en dan met de zuiger in BDP. Zo weet je zeker dat de kleppen volledig gesloten moeten zijn.
Kleppen stellen doen wij elke 1000 km.
Ploffen in de uitlaat is een te late ontstekingstijdstip of lekke kleppen of een te rijk mengsel, zodat een gedeelte in de uitlaat (na)verbrand .


Dankjewel voor je reactie...

Ik snap wel niet hoezo die mensen de zuiger dan exact op het BDP gaan zetten. Ze kijken naar de markeringen, of deze exact juist staan, maar aan het begin van de compressieslag, dus als de zuiger omhoog aan het gaan is, dan moeten toch ook alle kleppen gesloten zijn, anders is er geen compressie?
Daarom snap ik niet precies waarom dit zo belangrijk is.

Ik ga ze vandaag stellen, kan iemand mij dan vertellen hoe ik hem precies op het bdp punt krijg... Waar die markeringen zich bevinden? enz...

Bij voorbaad dank

Groetjess
Camiel
When Engines Are Gone, The world Dies!
EnginePower
50cc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 apr 2010 19:10

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor spiderpig » 24 jul 2010 13:34

Voor het vaststellen van het BDP :
bougie eruit, ijzerdraadje in de cilinder zetten en de moter , met de hand (!!) ronddraaien , tot het ijzerdraadje op het hoogste punt staat .
De zuiger drukt het ijzerdraadje omhoog, dus als de zuiger weer zakt ( voorbij BDP) dan zakt ook weer het ijzerdraadje.

Als je zuiger omhoog gaat en je hebt een snelle nokkenas, dan kan het zijn dat de kleppen nog niet helemaal gesloten zijn. Zet je hem op BDP ( exact is niet nodig ! ), dan weet je zeker dat de kleppen dicht zijn.
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor EnginePower » 11 aug 2010 23:24

spiderpig schreef:Voor het vaststellen van het BDP :
bougie eruit, ijzerdraadje in de cilinder zetten en de moter , met de hand (!!) ronddraaien , tot het ijzerdraadje op het hoogste punt staat .
De zuiger drukt het ijzerdraadje omhoog, dus als de zuiger weer zakt ( voorbij BDP) dan zakt ook weer het ijzerdraadje.

Als je zuiger omhoog gaat en je hebt een snelle nokkenas, dan kan het zijn dat de kleppen nog niet helemaal gesloten zijn. Zet je hem op BDP ( exact is niet nodig ! ), dan weet je zeker dat de kleppen dicht zijn.


Dankjewel voor je bericht.

Dus je kan je kleppen eigenlijk ook in de compressieslag afstellen, dan zijn de kleppen ook gesloten.
Maar waarom zegt iedereen toch altijd met uitroeptekens: Tegen de klok indraaien. De krukas bedoel ik dan. dat zie ik overal staan. Ik heb er eens over nagedacht, maar ik snap niet waarom je tegen de klok in moet draaien.
Alvast bedankt voor de info!

Groetjes Camiel
When Engines Are Gone, The world Dies!
EnginePower
50cc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 apr 2010 19:10

Re: kleppen stellen shin

Berichtdoor spiderpig » 12 aug 2010 07:30

Ik zit in de revisie, maar heb nooit gehoord dat je tegen de klok in moet draaien.
We draaien gewoon in de draairichting van de motor.
Draait de motor normaal rechtsom, dan draaien wij ook rechtsom.
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

Vorige

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten