ontsteking uitbouwen

ontsteking uitbouwen

Berichtdoor Pim Smeets » 31 dec 2010 09:21

Hallo mensen,

Long time no see (erg druk en een quad die werkeloos (lees: defect) in de garage stond)

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt; maar geen oplossing voor het probleem gevonden.

Een tijd geleden was ik een stukje aan het knallen en ineens viel de quad helemaal weg. Was geen leven meer in te krijgen.

Nu dacht ik eerst dat het aan een defecte accu lag (deze was slecht; gebeurde vaak dat ik de quad aan moest duwen). Nu had ik via via gehoord dat er bij een te lage boordspanning geen reactie van de cdi komt.
Accus is vervangen voor een nieuwe (kwaliteitsaccu van bij een motorzaak). Is super te merken dat deze meer kracht bezit dan de vorige. Je merkt dat hij een heel stuk beter probeert te starten dan voorheen. Anyways...........dit had niet het resultaat wat ik in gedachte had.

Heb alle stekkers gecontroleerd en alle kabels optisch gecheckt op breuk/beschadiging. Ook hier kwam niks uit. Ook de minkabel vanaf de bobine ziet er prima uit en zit zonder oxidatie op het frame gemonteerd.

Vervolgens nieuwe bougie/bougiekap gemonteerd en een stukje van de bougiekabel naar de bobine en naar de bougiekap afgehaald en opnieuw bevestigd. Ook dit had geen zin.

Nu heb ik gelezen dat dit ook wel eens een doorgebrande ontsteking kan zijn. Lijkt me vrij logisch aangezien ik meer toeren draai dan normaal (doordat ik begrenzing uit gaskabel heb gedremelt).

Nu heb ik geprobeerd deze uit te bouwen, maar ik krijg de kap op geen mogelijkheid los. Wel zie ik dat er bij het uitbouwen (lees: losdraaien van de bouten aan de linkerkant gezien vanop de quad) olie begint te druppen.

Willen jullie eens met me meedenken wat ik nog kan doen om het probleem te verhelpen?

Als dit allemaal niet werkt dan moet ik hem toch maar naar een zaak brengen om te laten fixen.

Wel zag ik tijdens mijn zoektoch dat de kap waar het eerste tandwiel onder draait een stuk weggeslagen is van het gietaluminium. Kabels erachter zijn niet geraakt, maar is wel aandachtspunt om te vervangen als hij dadelijk weer loopt.

Oh...........wat had ik graag een stuk door de sneeuw willen knallen.................

Iemand ideeen??

Alvast bedankt!

Groeten van Pim
beginner op de quad; professional in de auto!
Pim Smeets
300cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: ontsteking uitbouwen

Berichtdoor Pjotr » 31 dec 2010 10:26

Hoi Pim, Misschien heb je een bout niet los gedraaid. Er zit ook nog een bout in het huis van de startmotor. Ff de goud/brons kleurige kap van de startmotor verwijderen en daar zit hij achter links bovenin. suc6
Pjotr
50cc

Berichtdoor BOBO » 31 dec 2010 10:29

Ik ben nog niet zo heel bekent met de quad blokjes (mischien een foto van wat je loshaalt?)
Mischien dat je blokkering lek is en dat er dus olie bij je ondsteking is gekomen?

Suc6 met het zoeken

M.v.g Erwin
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.
BOBO
400cc

Berichtdoor green » 31 dec 2010 10:35

Vonkt de bougie wel?

( ik denk maar gewoon mee) :think:

M.V.G Dennis
Bashan Bs 200s-7

Grtzzz Mr. Green :mrgreen:

[color=#00BF00]Want do'or de jaore heen blif Limburg onbetwis 't stj
green
350cc

Berichtdoor polletje » 31 dec 2010 12:03

het stekkertje van de bobine wil ook nog wel eens los trillen.
Heb ik zelf ook al 2x gehad. Je zoekt je de eerste keer helemaal scheel :crazy:
polletje
300cc

Berichtdoor bashanboy » 31 dec 2010 12:08

uhm als ik me goed herinner moet je eerst de olie er af laten voordat dat kapje er af kan ;) anders wordt het een flinke rotzooi. en er zit idd nog een boutje bij de startmotor achter dat goudkleurige kapje ;)
maar hoeveel toeren draai jij dan? ik heb met 11000rpm nog geen problemen gehad ;)
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter

Berichtdoor Pim Smeets » 31 dec 2010 12:24

@Bashanboy: ik weet ook niet of die 11000 toeren problemen zou veroorzaken, maar kan me best bedenken dat de ontsteking dit niet geheel lekker vindt. Maar zal inderdaad olie eerst eraf halen; geen zin in smeerboel.

@Polletje: stekkertjes heb ik allemaal nagelopen. Niks zat los en de kabel van de bobine naar het frame is ook in orde.

@Green: was misschien wel handig om te vermelden, maar de bougie vonkt niet. Daarom ben ik alles na aan het lopen. Krijgt wel brandstof en heeft compressie; mist dus echt een vonk.

@Bobo: ja; moet natuurlijk niet teveel olie bij de boel zitten.

@Pojtr: die had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Kan wel alles (bobine, cdi en ontsteking) allemaal vernieuwen, maar ik wil zeker weten dat daar het probleem inzit. Voor het zelfde geld is het 1 of andere kleinigheid.

Kan het contactslot de boosdoener zijn?

Startrelais?? Wat doet deze?? Kan dit een oorzaak zijn??

Bedankt voor het meedenken mensen; ik ben echt ten einde raad! Zit er al aan te denken om hem weg te doen en voor een andere te gaan kijken.

Groeten van Pim
Pim Smeets
300cc

Berichtdoor Pjotr » 31 dec 2010 12:59

Ik denk toch nog ff de min van de bobine na lopen en eventueel een nieuwe/extra draad trekken.
Pjotr
50cc

Berichtdoor bmw5s » 31 dec 2010 13:06

Hallo Pim,

Je komt het meest te weten door gewoon wat aan de slag te gaan. onstekings kap eraf halen is helemaal geen probleem. alle boutjes eruit halen ook degene achter tandwielkapjes. Als je deze allemaal los heb zit de kap wellicht nog wat klem wat de startmotor ivm afdichtingrubber die hem tegenhoud. schroevendraaier ertussen en beetje wrikken.
Dan gewoon gaan kijken of je iets kapot ziet. Als je iets niet ziet hoeft het heus niet meteen kapot te wezen. Al die dingen die jij noemt met je contact slot etc zullen heus nog wel intact wezen. Het is meestal gewoon een klein dingetje.

Maar wat jij zegt, hij viel tijdens het rijden gewoon uit. Hoorde je nog een kapotgaan geluid ergens onder je? een klap ofzo. En viel hij in een keer uit of met zon whaaoooooop.
Als je vervolgens nog niets heb gevonden alle aansluitingen eens checken en vervolgens de stroom eens gaan doormeten.

En wat gebeurt er nu als je hem start? hoor je helemaal niks ook niet bij de startrelais? wel verlichting etc? dat de stroomkring nog wel intact is.

laat maar wat horen. fotos erbij helpt wel :lol: :lol:
bmw5s
350cc

Berichtdoor Pim Smeets » 31 dec 2010 17:02

Pjotr schreef:Ik denk toch nog ff de min van de bobine na lopen en eventueel een nieuwe/extra draad trekken.

Heb ik vanmorgen nogmaals getest; staat 12 volt op.
In orde dus!

En dan meet ik die waarde op de bout die met een kabel vastzit bij de luchtfilterbeugel.

Klopt dit?
Pim Smeets
300cc

Volgende

Keer terug naar Electra/ Ontsteking