DexterXL schreef:Ja, fabrieks af worden ze wel erg vast gezet......
Da's niet helemaal waar. Vanaf de fabriek worden de wielen er niet opgezet.
Dus is 't eerder "dealer af".
Het zijn stalen (licht verchroomde) moeren en lichtmetalen velgen. Dat gaat "vreten" als je 't te vast zet zonder vet ertussen.
Als je een paar keer de wielen hebt losgemaakt, dan zijn de moeren en velgen al een beetje beschadigd.
Smeer dat meteen vanaf dag 1 in met een klein beetje lagervet. Zowel het randje van de velg, de draad van de persbouten, alsook de hele buitenkant van de moer. Dan roest het niet en gaan de moeren ook niet te vast zitten.
50 tot 60Nm aanhaal moment is meer dan genoeg.
Helaas hebben sommige dealers geen fatsoenlijke moment-sleutel en een beetje vet is ook niet te vinden.
Wat we te vaak meemaken is dat dealers het afbouwen van de quads afraffelen. Snel snel snel, zo snel mogelijk opbouwen en de deur uit.
Met als resultaat afgebroken bouten (bijvoorbeeld die van je frame).
Het hoort niet dat dit spul onder spanning gemonteerd is. Af fabriek is dat wel eens het geval en iedere bout moet door de dealer gecontroleerd worden, voordat de quad de weg op gaat. Daarna bij de eerste 250km beurt nog een keer.
Bouten die te vast zitten, breken gegarandeerd af!
Te vast = niet goed. Dan heeft 't materiaal geen ruimte meer om de trillingen en bewegingen op te vangen.
Meer info over bouten en moeren:
http://www.eaglemotorsport.nl/80/17/Tips/