door eaglemotorsport » 11 okt 2011 10:26
2 x zoveel vermogen bereik je niet met prutsen aan sproeiers.
Als je door blijft rotzooien met een verkeerd benzine/lucht mengsel ga je ooit je arme zuigertje en klepjes verbranden.
Te arm = te warm
Te rijk = te veel kool/roet/vette aanslag in je uitlaat.
Ontsteking is niets mis mee.
Hij vonkt op het goede tijdstip (daar zorgt je BDP sensor wel voor).
Je huidige CDI haakt het vonken af bij 8000 toeren. Verder doet de CDI niets.
Ook doet de CDI niets met vertragen of vervroegen.
8000 toeren is echt genoeg.
Ga je meer dan 8000 toeren draaien, dan ram je je zuiger tegen je kleppen omdat de kleppen gaan zweven bij een hoog toerental.
Tenzij je zwaardere klepveren en andere nokkenassen gaat monteren.
Je hele motorblok is gebouwd op 12 kw.
Uitlaat + bocht, uitlaat poort, inlaat spruitstuk, carburateur, etc. etc. zijn kleiner dan bij een 25 kw motor. De nokkenas heeft een lagere en kortere lift, waardoor er gewoonweg minder benzine/luchtluchtmengsel naar binnen kan komen.
Door dat ding meer benzine te geven (met dezelfde hoeveelheid lucht) ga je de afstelling, zoals die nu is gemaakt om het geheel "soepel" te laten draaien, in de war gooien. Het zal er dus alleen maar slechter van worden.
Meer lucht ga je voor elkaar krijgen door het inlaat gat groter te maken en de kleppen langer open te houden. Een 40mm carburateur op een 40 mm spruitstuk, met bijbehorende sproeier.
Uiteraard is de inlaat van je cilinderkop ook geen 40 mm, dus vergeet het maar met een standaard cilinderkop en standaard koppakking.
De huidige nokkenas, poorten en flows van in/uitlaat zijn berekend op de huidige carburateur, met de huidige sproeier. Niet op een veel grotere.
Iets groter sproeier kan wel, met een open luchtfilter.
Maar dat zal hooguit 1 kw extra vermogen opleveren.
Dan kun je nog een half k-wattje krijgen met een gemodificeerde uitlaat op hoog toeren, maar dat halve k-wattje op hoog toerental zal je op laag toerental inleveren.
Net genoeg om met wind mee je quad op iets boven de 100 km te krijgen (op de teller, die ongeveer 15km afwijkt bij de 100).
Dus...