Paar vragen over de JLA Loncin 12V bekabeling

Paar vragen over de JLA Loncin 12V bekabeling

Berichtdoor Firehuntah » 16 dec 2012 21:18

Heb weer wat vragen, deze keer over de 12V bekabeling. Snap er niet veel van met dat schema wat in het boekje staat. Veel dingen kloppen niet, vooral de kleurcodes. Heb in het schema erbij gezet wat ik denk dat het is (geel) en wat ik nog niet echt zeker weet (blauw).

Afbeelding

Ik mis zoiezo de knipperlichten en het knipperrelais nog, en Dimlicht en Grootlicht (waarschijnlijk die 2 grotere links in het schema, maar weet niet zeker aangezien kleurcodes hiervan helemaal niet kloppen). Lampje bovenaan aan stuur en claxon zie ik ook nergens terug op het schema. Zijn ook een aantal kabels die volgens het schema los liggen, klopt dus ook niet echt. Hoop dat iemand kan helpen hiermee. :)

Ook heb ik nog een vraag over een bepaalde kabel die volgens mij niet eens in gebruik is. Gaat zich om de paarse kabel, deze is niet doorverbonden naar de schakelaars op het stuur, gaat wel naar tachometer en een connector die linker- en rechterknipperlicht met elkaar doet verbinden. Vraag me dus af waar deze voor dient. Op de foto te zien, is alleen niet helemaal scherp. :crazy:
Afbeelding
Is deze soms voor alarmlichten dat alle knipperlichten aan beide kanten aan gaan? Lijkt me het meest logische maar snap niet waarom er dan nog een kabel naar de connector voor de stuurschakelaars gaat aangezien schakelaar voor de alarmlichten in behuizing van tachometer zit.

Dan nog een vraag waar deze voor dient.
Afbeelding
Is een Rood-Groene kabel en een roze met een klein relais.

Het contactslot heb ik ook nog een vraag over. Weet nu dat de zwart-witte kabel (in mijn kabelboom blauw-wit) van de killswitch is, maar waarom gaat deze eigenlijk naar contactslot toe? Zie nog steeds 12,8V op alles, maakt niet uit in welke stand de killswitch staat.
Killswitch zelf is me zoiezo een raadsel. Als die uit staat zie ik toch gewoon 11,8V tussen zwarte en zwart-witte kabel. Als die aan staat 12,8V. Tussen groen en zwart-wit klopt het wel, gewoon 0V als die uit staat en 12,8V als die aan staat. Weet niet of ik verkeerd gemeten heb ofzo.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
500cc
500cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Paar vragen over de JLA Loncin 12V bekabeling

Berichtdoor dimpower » 16 dec 2012 21:31

die losse connector met 2 draden die nergens aangesloten is dient voor een eventuele benzinemeter aante sluiten.zit niet standaard op de jla maar is wel al voorzien.dit weet ik los uit het hoofd.de rest zal ik eens nader moeten bekijken.zal morgen eens proberen een gaatje te vinden in mijn tijd :oops: om dat eens uit te dokteren voor je.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor Firehuntah » 16 dec 2012 21:40

Die losse connector had ik hier al over gelezen ja, maar bedoel op het schema zelf. Of is dat toevallig ook die kabel voor benzinemeter dan? Is wel maar 1 kabel in het schema. Voor de rest die 2 die ik zelf even in het schema doorverbonden heb in het blauw, die lagen volgens het schema dus ook los. :think:

Je hoeft niet speciaal tijd te gaan vrij maken voor mij hoor, hoef het niet meteen te weten ofzo. Vraag me alleen af waar het allemaal voor dient zodat ik weet of ik dit nog nodig zal hebben na de ombouw. Heb zelf al wel het een en ander doorgemeten maar gaat niet echt makkelijk met zo'n gamma ding. :roll: Binnenkort maar eens een echte multimeter gaan halen.
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 21 dec 2012 00:19

Vanavond weer even verder gekeken naar de bekabeling. Weet nu zo ongeveer wat alles is.
Paarse kabel weet ik nu ook, deze is zoals ik al gokte voor het alarmlicht (lampje in tachometer om precies te zijn). Alleen die wat naar het stekkertje voor de stuurschakelaars gaat wordt niet gebruikt, geen idee waarom ze dat kabeltje erbij hebben gedaan.

Voor het schema heb ik geen hulp meer nodig, ben bezig een eigen schema te maken voor de nieuwe bekabeling. Weet nu hoe alle verlichting is aangesloten dus hoef het nu alleen maar met de juiste kleurcodes te doen.

Het kleine relais op de foto weet ik nog niet waar die precies voor is maar lijkt me niet dat ik deze nodig zal hebben. Dus is geen probleem als niemand weet waar deze voor is. :)

Enige probleem wat ik nog heb is het contactslot met de killswitch. De bekabeling voor zo ver ik kan zien is als volgt:
Afbeelding
Heb alleen geen idee waar de killswitch schakelaar de stroom van krijgt. Kan gewoon de zwarte kabel zijn (van contact aan), tussen deze en zwart-wit staat 11,8V (dus niet de normale 12,8V).
Massa (groen) lijkt me niet, zie hier maar een erg laag voltage op (0.14V). Volgens elektrisch schema in het boekje zou het wel de massa moeten zijn maar ik zie niet echt hoe je dan een gesloten circuit kunt krijgen wat dan ook alleen via de killswitch schakelaar gaat.
Weet ook nog steeds niet waarom de zwart-witte kabel ook naar contactslot en naar tachometer gaat.
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor 4 wieltjes » 21 dec 2012 17:06

Maakt de killswitch niet gewoon een massasluiting in de cdi ?
Dan kan je dagen zoeken naar spanning.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter

Berichtdoor Firehuntah » 21 dec 2012 18:30

Kan best ja, zal ook wel. Maar m'n probleem is meer waar die de + van krijgt. Wil de killswitch nog gewoon behouden zodat ik na ombouw de controller ermee kan uitschakelen. Controller zelf heeft ook 12V massa, wil dus alleen weten waar de + voor de killswitch vandaan komt.
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor dimpower » 21 dec 2012 18:59

komt deze niet gewoon van je contactslot?zal er morgen eens naar kijken.aan mijn elektra heb ik eigenlijk tot nu toe bijna niets hoeven te doen dus ben er ook nog niet helemaal thuis in.
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor Firehuntah » 21 dec 2012 23:36

Als je bedoelt de zwarte kabel, dat die naar de killswitch schakelaar gaat. Dit zou inderdaad het meest logische zijn. Alleen kan ik niet echt een spanning meten hierop.
Als je rechtstreeks vanuit contactslot meteen naar de zwart-witte kabel bedoelt, hiermee heb je een stroomcircuit dat langs de killswitch schakelaar rechtstreeks naar CDI gaat dus dit kan niet.

Ik vind het alleen zo vreemd dat in het elektrisch schema in boekje er alleen een massa en zwart-witte kabel is voor de killswitch schakelaar. Dit zou namelijk ook hetzelfde opleveren, een rechtstreeks stroomcircuit naar de CDI.

En dan nog de vraag waarom zwart-wit ook naar tachometer gaat. Is geen lampje of iets als de killswitch schakelaar aan of uit is, dus waarvoor is die dan?
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor dimpower » 23 dec 2012 13:00

de + van je killswitch loopt volgens mij naar de bobine.want als je killswitch aan staat kan je dus niet starten maar hij demarreerd wel.hij geeft alleen geen vonk.
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor Firehuntah » 23 dec 2012 13:42

Bobine zelf gaat alleen zwart-geel naartoe en massa. De zwart-witte kabel wat van killswitch af komt gaat naar CDI, daarin wordt geregeld dat er geen vonk meer komt. Dat de motor zelf wel blijft draaien is omdat het startrelais met startmotor niet onderbroken wordt door killswitch.

De killswitch is gewoon een schakelaar, dus er moet een kabel naartoe gaan en een kabel die verder gaat naar de verbruikers (dit is dus de zwart-witte kabel). Wil alleen weten welke kabel dus naar de schakelaar toe gaat. Ik neem aan dat het gewoon zwart van het contactslot is maar weet dit niet zeker aangezien zwart-wit ook weer terug naar contactslot gaat voor de een of andere reden. Zal zometeen zelf nog eens kijken of ik dit kan testen met een lampje ofzo. Spanning of weerstand meten lijkt niet echt te werken.
Firehuntah
500cc
500cc

Volgende

Keer terug naar Electra/ Ontsteking