Weer een stap verder...of zelfs een paar stappen verder:
vandaag weer van nul af aan gaan afstellen met het camber en toe-spoor.
Ik ben begonnen met het maken van een ondergrond die waterpas is, dit heb
gedaan door een plaat hout (underlayment) onder de voorwielen te plaatsen,
deze daarna onder de wielen opgevuld met latjes net zolang hij waterpas was:

Ook heb ik precies in het midden van de velg een waterpas gemonteerd met
tape, hier kan je dan aflezen in hoeverre je velg positief of negatief staat.
Dit kan je dan afstellen met de fuseekogel:

Bij mij had ik ze op het oog redelijk ruim in het negatieve afgesteld, maarja, ik
ben geen timmerman, dus heb de spreekwoordelijke ogen niet helemaal
Zie hier mij ...."redelijke" afstelling:
Links voor het afstellen:

Na het afstellen:

Rechts voor het afstellen:

Na het afstellen:

Voor diegene die graag getalletjes horen, dit komt ongeveer overeen met 2mm
gemeten vanaf de bovenkant van de band tov de onderkant, dus vanuit de
naaf gezien is het maar 1 mm naar binnen volledig uitgeveerd.
Daarna moet je weer je uitlijning controleren...en als je dan toch een fototoestel
in je hand hebt, dan maken we daar maar ook foto's van
Mijn houtje touwtje meting:
ik plaats een touwtje om de achteras, deze gaat via de achterband over de
voorband naar iets wat zwaar en stevig staat.
tegen de zijkant van de voorband zet ik een houtenplank vast met tape, dit
word je meetpunt:



Wederom weer de getalletjes: weer volledig uitgeveerd, gemeten vanaf de
achterkant van de band naar de voorkant van de band, daar heb ik nu ongeveer
4mm in zitten, dus vanaf de naaf is dit 2mm toe-spoor.
Ik heb nog geen proefrondje gereden, maar heb wel afwijkingen gevonden, dus
heb er een goed gevoel bij
Tijdens het sleutellen kwam ik er wel achter dat 1 of andere naaf van de
achterschijf gewoon los zat, hier hadden ze gewoon een M6 boutje ingedraaid,
deze was dol, .....blijkt er gewoon M8 schroefdraad in te zitten, dit uiteraard
weer in ere hersteld...en wat denk je? het zit weer vast
Toch jammer dat mensen zoals 1 van de vorige eigenaren gewoon mogen
sleutellen....wat die al niet heeft verkl**t
