fred schreef:dus jullie ( eaglesport) vervangen voor uitleveren wel de lagers , draagarm bussen etc etc.????
Het is een feit dat Chinese quads minder zijn van kwaliteit.
Dit is vooral merkbaar in lagers en keerringen.
Dat is niet iets specifiek voor de EGL of MADMAX, maar is specifiek Chinees.
Standaard zijn dit nogal zwakke lagers bij alle Chinese quads: Achteras lagers en keerringen, achterbrug lagers, voornaaf lagers en keerringen, stuurstang lager, etc.
Die kun je het beste vervangen door SKF lagers, volgens SKF tabel.
Keerringen van de achteras kunnen het beste worden vervangen door keerringen met metalen binnenrand of buitenrand (NBR70 type).
selwyn schreef:Trouwens misschien wel handig als iemand de gegevens heeft van de lagers en de bussings die gebruikt worden.
Het wil nog wel eens voorkomen dat in de loop der tijd assen en fusees zijn aangepast. Dus deze info moet je altijd dubbel checken met wat er op jouw quad gemonteerd is.
voornaaf bij EGL is meestal: 6203 RS (of RZ)
Keerringen achteras: (bij voorkeur NBR70 type)
35 x 55 x 8 (meestal ook bashan en shineray etc)
42 x 55 x 8
50 x 68 x 8
De overige lagers (b.v. achteras) vervangen is echt een verhaal apart.
Standaard wordt er maar wat in gefrommeld. Wat het goedkoopste is, of wat er maar op voorraad is en erin past. Het een is conisch, het ander niet. Soms 4 of 2 rechte, soms alleen 2 conische. Afhankelijk van wat voor type lagers gemonteerd zijn, heeft het een bepaalde afstelling nodig.
Dit zijn de maten van de verschillende achterassen bij EGL:
3 maten mogelijk. 35, 42 of 50 mm.
35 mm = 200 cc + 250 cc oud model (voor 2007)
42 mm = 250 cc luxury & madmax (zowel lang als kort)
50 mm = 300 cc madmax
Op de site van SKF kun je in de catalogus vinden welke lagers jij nodig hebt. De lager-houder is meestal groot genoeg van binnen om 4 vaste lagers te monteren. Indien dat niet zo is, dan kun je deze uitdraaien tot de gewenste diepte. Zodat je er 4 lagers in kwijt kan (indien je dat uiteraard ook wil).
De conische lagers zijn niet slecht, maar hebben extreem veel controle en afstelling nodig. Niet echt handig dus.
De standaard bussen van de voorarmen, zijn van plastic. Meestal zacht plastic.
Als je 'n beetje handig bent, kun je van een blok hard nylon zelf nieuwe bussen draaien.
Stalen vul-bussen kun je draaien van een staaf (staf) RVS.
Voor zowel voor bij de voorarmen als bij de vul-bussen bij de voor naafjes.
Goedwerkende opsluit-kappen is niet gemakkelijk zelf te maken. Dat zijn dubbele hard rubber kappen, op elkaar geperst met een metalen ring in 't midden.
Hoe dan ook, SKF lagers en NBR70 keerringen zijn beduidend beter dan de standaard gemonteerde lagers en keerringen.
Bij 1000 km per jaar en alleen licht gebruik zal het standaard gemonteerde het best wel een tijdje uithouden.
Ga je iedere dag 30 km woon-werk verkeer rijden in weer en wind, dan is de kans groter dat je kapotte lagers en voorarm-bussen met veel speling kan krijgen.
Denk daar aub niet te makkelijk over.
Een achteras lager dat zijn kogels verliest bij 80 km/uur is geen pretje.
De as zal zo veel speling krijgen, dat hij tientallen centimeters schuin zal trekken. De ketting kan eraf lopen of breken. Een ketting die met zo'n snelheid breekt, zal 100% zeker het linker carter-helft van het motorblok stuk slaan. De ketting heeft daar namelijk maar een paar mm vrije ruimte (zeker als je 'n 17 tands voortandwiel hebt).
Een scheef getrokken achteras kan de remschijf in zijn remklauw vast grijpen.
Een vooras (naaf) lager dat te strak staat afgesteld of versleten is, kan als gevolg hebben dat de naaf-pen afbreekt. De remschijf met naaf en wiel komt dan geheel los van het fusee stuk, terwijl de remklauw aan het fusee stuk vast blijft zitten. Ook bij 80 km/uur is dat geen prettige ervaring.
Normaal gesproken zie (voel / hoor) je 't aankomen als lagers en keerringen versleten zijn of verkeerd zijn afgesteld. De eerste symptomen zijn spelingen en daardoor verlies van vet.
Slingeren of "dwijlen" van de quad op rechte weg.
Knakken / tikken tijdens keren of scherpe bocht draaien op een vlakke weg.
Nogmaals, dit soort kwaaltjes is niet specifiek voor de EGL of MADMAX.
Dit is in het algemeen het verschil tussen Yamaha / Kawasaki / KTM etc. en Chinese quads.