EGL Madmax gebruikers ervaringen

Algemene discussie, nieuwtjes etc. over de Bashan, JLA/Jinling, EGL, Spy, Shineray en andere Chinese quads. (Geen technische vraagstukken!)

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor eaglemotorsport » 17 jul 2011 21:36

fred schreef:dus jullie ( eaglesport) vervangen voor uitleveren wel de lagers , draagarm bussen etc etc.????


Het is een feit dat Chinese quads minder zijn van kwaliteit.
Dit is vooral merkbaar in lagers en keerringen.
Dat is niet iets specifiek voor de EGL of MADMAX, maar is specifiek Chinees.

Standaard zijn dit nogal zwakke lagers bij alle Chinese quads: Achteras lagers en keerringen, achterbrug lagers, voornaaf lagers en keerringen, stuurstang lager, etc.
Die kun je het beste vervangen door SKF lagers, volgens SKF tabel.
Keerringen van de achteras kunnen het beste worden vervangen door keerringen met metalen binnenrand of buitenrand (NBR70 type).

selwyn schreef:Trouwens misschien wel handig als iemand de gegevens heeft van de lagers en de bussings die gebruikt worden.


Het wil nog wel eens voorkomen dat in de loop der tijd assen en fusees zijn aangepast. Dus deze info moet je altijd dubbel checken met wat er op jouw quad gemonteerd is.

voornaaf bij EGL is meestal: 6203 RS (of RZ)

Keerringen achteras: (bij voorkeur NBR70 type)
35 x 55 x 8 (meestal ook bashan en shineray etc)
42 x 55 x 8
50 x 68 x 8

De overige lagers (b.v. achteras) vervangen is echt een verhaal apart.
Standaard wordt er maar wat in gefrommeld. Wat het goedkoopste is, of wat er maar op voorraad is en erin past. Het een is conisch, het ander niet. Soms 4 of 2 rechte, soms alleen 2 conische. Afhankelijk van wat voor type lagers gemonteerd zijn, heeft het een bepaalde afstelling nodig.

Dit zijn de maten van de verschillende achterassen bij EGL:
3 maten mogelijk. 35, 42 of 50 mm.
35 mm = 200 cc + 250 cc oud model (voor 2007)
42 mm = 250 cc luxury & madmax (zowel lang als kort)
50 mm = 300 cc madmax

Op de site van SKF kun je in de catalogus vinden welke lagers jij nodig hebt. De lager-houder is meestal groot genoeg van binnen om 4 vaste lagers te monteren. Indien dat niet zo is, dan kun je deze uitdraaien tot de gewenste diepte. Zodat je er 4 lagers in kwijt kan (indien je dat uiteraard ook wil).
De conische lagers zijn niet slecht, maar hebben extreem veel controle en afstelling nodig. Niet echt handig dus.

De standaard bussen van de voorarmen, zijn van plastic. Meestal zacht plastic.
Als je 'n beetje handig bent, kun je van een blok hard nylon zelf nieuwe bussen draaien.

Stalen vul-bussen kun je draaien van een staaf (staf) RVS.
Voor zowel voor bij de voorarmen als bij de vul-bussen bij de voor naafjes.

Goedwerkende opsluit-kappen is niet gemakkelijk zelf te maken. Dat zijn dubbele hard rubber kappen, op elkaar geperst met een metalen ring in 't midden.

Hoe dan ook, SKF lagers en NBR70 keerringen zijn beduidend beter dan de standaard gemonteerde lagers en keerringen.
Bij 1000 km per jaar en alleen licht gebruik zal het standaard gemonteerde het best wel een tijdje uithouden.
Ga je iedere dag 30 km woon-werk verkeer rijden in weer en wind, dan is de kans groter dat je kapotte lagers en voorarm-bussen met veel speling kan krijgen.

Denk daar aub niet te makkelijk over.
Een achteras lager dat zijn kogels verliest bij 80 km/uur is geen pretje.
De as zal zo veel speling krijgen, dat hij tientallen centimeters schuin zal trekken. De ketting kan eraf lopen of breken. Een ketting die met zo'n snelheid breekt, zal 100% zeker het linker carter-helft van het motorblok stuk slaan. De ketting heeft daar namelijk maar een paar mm vrije ruimte (zeker als je 'n 17 tands voortandwiel hebt).
Een scheef getrokken achteras kan de remschijf in zijn remklauw vast grijpen.

Een vooras (naaf) lager dat te strak staat afgesteld of versleten is, kan als gevolg hebben dat de naaf-pen afbreekt. De remschijf met naaf en wiel komt dan geheel los van het fusee stuk, terwijl de remklauw aan het fusee stuk vast blijft zitten. Ook bij 80 km/uur is dat geen prettige ervaring.

Normaal gesproken zie (voel / hoor) je 't aankomen als lagers en keerringen versleten zijn of verkeerd zijn afgesteld. De eerste symptomen zijn spelingen en daardoor verlies van vet.
Slingeren of "dwijlen" van de quad op rechte weg.
Knakken / tikken tijdens keren of scherpe bocht draaien op een vlakke weg.

Nogmaals, dit soort kwaaltjes is niet specifiek voor de EGL of MADMAX.
Dit is in het algemeen het verschil tussen Yamaha / Kawasaki / KTM etc. en Chinese quads.
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor DenniZ » 17 jul 2011 22:40

Prachtige info van eaglemotorsport, maar de vraag van Fred of ze voor uitlevering van de quad, de lagers draagarmen etc vervangen voor kwaliteits stuff Zie
Dit is een gedeelte van een verhaaltje van eaglemotorsport
Dat is per leverancier verschillend.
Er zijn namelijk handelaren die de quads zo "out of the box" doorverkopen, zonder zich druk te maken over kwaliteit. Vervangen de chinese lagers niet door SKF lagers, rubber hoesjes en draagarm bussen doen ze niets aan, vet kennen ze niet, etc. etc.
Dat zijn de handelaren / dozenschuivers die de chinese quads een slechte naam bezorgen.

Vraag van Fred
dus jullie ( eaglesport) vervangen voor uitleveren wel de lagers , draagarm bussen etc etc.????

fred


wordt als een strak sturende quad ontweken.... ;)
Nogmaals, de info is zeker waardevol.
Afbeelding Bashan BS7
DenniZ
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 03 maart 2009 20:48
Woonplaats: Zandvoort

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor eaglemotorsport » 17 jul 2011 23:40

DenniZ schreef:Prachtige info van eaglemotorsport, maar de vraag van Fred of ze voor uitlevering van de quad, de lagers draagarmen etc vervangen voor kwaliteits stuff


Hartelijk dank en graag gedaan.

Ontwijken wil ik 't niet noemen. Eerder een uitvoerige beschrijving die ook eenvoudig met "ja" beantwoord had kunnen worden.
Nu ben ik min of meer reclame aan het maken in een topic dat gaat over de gebruikers ervaringen... :silent:
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor DenniZ » 18 jul 2011 00:42

Reklame? Nee hoor, je geeft toch gewoon antwoord op de vraag? Nu zag het er meer uit dat je het ontwijkt. Terwijl je een pagina of twee terug min of meer zegt dat je ,in tegenstelling tot andere handelaren, dit allemaal voor aflevering veranderd. Zou IMHO hetzelfde zijn als iemand die vraagt of je een bepaald type quad verkoopt en jij zou daar niet rechtstreeks op antwoorden terwijl je ze wel verkoopt. Prijzen noemen en ongevraagd produkten aanprijzen in topics lijkt me meer reklame maken en dat zal als spam gezien worden.
Afbeelding Bashan BS7
DenniZ
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 03 maart 2009 20:48
Woonplaats: Zandvoort

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 18 jul 2011 18:14

Bedankt voor de nuttige info, hier hebben we allemaal iets aan.
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor spiderpig » 18 jul 2011 20:24

DenniZ schreef:Reklame? Nee hoor, je geeft toch gewoon antwoord op de vraag? Nu zag het er meer uit dat je het ontwijkt. Terwijl je een pagina of twee terug min of meer zegt dat je ,in tegenstelling tot andere handelaren, dit allemaal voor aflevering veranderd. Zou IMHO hetzelfde zijn als iemand die vraagt of je een bepaald type quad verkoopt en jij zou daar niet rechtstreeks op antwoorden terwijl je ze wel verkoopt. Prijzen noemen en ongevraagd produkten aanprijzen in topics lijkt me meer reklame maken en dat zal als spam gezien worden.


:clap: Klopt als een zwerende vinger.

:-))) Frank
Avatar gebruiker
spiderpig
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2245
Geregistreerd: 15 dec 2009 16:32
Woonplaats: Chaam

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor eaglemotorsport » 18 jul 2011 22:23

Helemaal duidelijk!
Bedankt voor jullie info. ;-)
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor EricNelissen » 05 aug 2011 17:57

Welke sproeier maat gebruiken jullie ? ik heb als ik de quad volgas rijd het probleem dat die dan begint in te houden en dus wil ik dat opvangen door wat meer benzine te gaan geven of hebben jullie daar een ander gedachte over om dit op te lossen bij mijn madmax.
EricNelissen
100cc
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 06 maart 2011 13:57
Woonplaats: krimpenerwaard

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor EricNelissen » 06 aug 2011 16:36

Dank je Maarten voor de antwoorden , :clap:
EricNelissen
100cc
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 06 maart 2011 13:57
Woonplaats: krimpenerwaard

Re: EGL Madmax gebruikers ervaringen

Berichtdoor selwyn » 06 aug 2011 20:37

Vandaag het kleinere achter tandwiel binnen gekregen van Q en meteen gemonteerd. Meteen 2 schakels van tussen de ketting genomen en ketting gereinigd en opnieuw gesmeerd.
Even getest op een paar blokken en teller gaat nu naar 125 ipv 105. Hopelijk morgen even droog weer om eens goed te kunnen testen.
En ook nog koelvloeistof eens bijgevuld.
Tevens ontdekt dat er een aantal leds niet meer werken van mijn achterlicht.
Iets wit waar pit in zit!
Avatar gebruiker
selwyn
400cc
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 08 mei 2011 16:49
Woonplaats: De Zeeuwse polders

VorigeVolgende

Keer terug naar Chinees of geen trek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten